ellendahl

Kategori: Brighton

Seven sisters

I söndags eftermiddag åkte jag och fyra kompisar från skolan till ett ställe som heter Seven sisters. Ligger ungefär en och en halv timme bort från Brighton med buss. När vi kom dit gick vi först ner till en strand i närheten och solade innan det var dags för att kliva upp på de höga bergen. Var en riktigt fin utsikt! Lite små läskigt att man kunde stå precis vid kanten och titta ner, desutom när jag egentligen är höjdrädd haha. Men vi vandrade högst upp på toppen och det var en otroligt häftig plats att se.

Coco loco

(Vi försökte ta en bra vimmelbild på nattklubben men gick sådär som ni kan se, haha)

Igår kväll mötte jag upp några kompisar i Churchill square där vi samlades för att dricka lite innan vi skulle vidare till en nattklubb som ligger precis vid straden. Nattklubbseventet kallas "Coco loco" och går att gå på varje onsdag. Första gången vi alla var där och det var riktigt kul faktiskt. Ett väldigt stort dansgolv där de spelade allt från house, latinsk musik, hiphop, pop.. ja väldigt mycket blandat. Runt halv fyra drog vi hem och var väldigt skönt att börja skolan vid tolv idag och inte tidigare kan jag ju säga haha. Hoppas allt är bra med er! Kram

Mysig middag

Hej!

Hoppas allt är bra med er. Med mig är det super bra. Inne på min fjärde vecka här nu och det känns super bra! Det enda jag kan klaga på är väll att vädret inte varit på topp där här veckan.. har ju sett att det är väldigt varmt i Sverige just nu, medan här är det till mestadels mulet och regn. Var några fina och riktigt varma dagar förra veckan men man skulle ju inte tacka nej till fler haha. Men det kommer väll snart! I tisdags efter skolan träffade jag Joline. Det är tyvärr hennes sista vecka, sedan åker hon hem till Holland igen. Så vi gick ut och åt på en Italiensk restaurang tillsammans och sedan gick vi ner till stranden en stund och satte oss där och bara pratade. Imorgon är det redan fredag och måste säga att den här veckan har gått riktigt fort. Kort dag i skolan imorgon och sedan är det helg. Har inga klara planer än vad jag ska hitta på, så vi får se. Hoppas ni får en trevlig helg! Kram

Mamma på besök

I fredags slutade jag skolan vid halv tolv. Åkte då direkt in till stan för att ta en snabb lunch, sedan hem till min värdfamilj för att packa med lite kläder osv och sedan tog jag bussen in till stationen där jag mötte upp mamma. Kändes så skönt och kul att få se henne igen! Vi tog direkt en taxi till vårt hotell vi skulle bo på här i Brighton. När vi hade checkat in gick vi ner till ett mysigt café nära havet och beställde in afternontea (bild 3). Riktigt gott och mysigt. Sedan gick vi vidare och tog en drink på ett annat ställe nära havet. När klockan var runt halv sex gick vi tillbaka till hotellet för att göra iordning oss. Sedan gick vi till en Italiensk restaurang och åt middag och efterrätt.

På lördagen steg vi upp runt åtta. Vi gick ner och åt hotellfrukost (riktigt bra hotellfrukost vill jag säga, haha) och sedan packade vi ordning alla saker och tog en taxi till tågstationen. Där ifrån tog vi tåget mot London som tog drygt en timme. När vi var framme åkte vi för att checka in på nästa hotell som låg nära Tower Bridge. Sedan gick vi för att äta lunch vid Tower bridge och efter det blev det självklart shopping på oxford street. Hittade ovanligt mycket shopping den här gången, både smink och några nya klädersplagg. På kvällen åkte vi in till Picadilly för att äta middag. Sedan till Westmister och därefter hem till hotellet igen. På söndagen hann vi äta hotellfrukost tillsammans och åka till tågstationen innan det var dags för mamma att flyga hem igen. En mysig helg med mamma helt enkelt! Hoppas ni har haft en bra helg! Kram

Uppdatering, hur trivs jag?

Hej!

Jag tänkte jag skulle uppdatera lite om hur jag trivs här nu när jag varit här i tre veckor,  för er som är nyfikna.

Jag trivs verkligen jätte bra här i Brighton. Jag bor hos en fantastisk värdfamilj med en mamma, en son och en dotter. Jag har mitt eget rum här och delar inte mitt rum med någon annan student. Vanligast är att man gör det, men jag valde att jag ville ha ett eget rum och det passar mig verkligen så bra. Jag har liksom möjligheten att kunna vara för mig själv när jag känner att jag vill det. Skolan är också väldigt bra! Innan jag åkte iväg gjorde jag ett språktest på engelska för att se hur mycket engelska jag kunde redan innan och vilken nivå jag är på nu. Sedan hamnar man i klass med de som är på samma nivå som en själv. Detta tycker jag är ett otroligt bra system i jämfört med i Sverige då man blir placerad i en klass med personer som är i samma ålder men där alla har helt olika kunskapsnivåer. Det är elever i min klass från 17 år upp till 40 år, haha. Så vem som helst kan åka iväg på en språkresa oavsett hur gammal man är. Men majoriteten av eleverna här är mellan 17-24 år. Jag trivs väldigt bra på skolan med både lärare och elever. Man lär känna någon ny person nästan varje dag och alla är väldigt öppna för att lära känna varandra. Det som är både roligt och tråkigt är ju att man får en väldigt nära relation med de man träffar här och umgås med. Jag har ju 3 tjejer jag hänger mest med och den ena kommer åka hem denna veckan och de andra två nästa vecka. Så det kommer kännas väldigt tråkigt när de lämnar, men samtidigt så kommer det nya elever hit varje vecka så man får chansen att lära känna nya hela tiden, vilket är väldigt kul. Alla elever stannar här olika länge, vissa är bara här 3 veckor medans andra 2-3 månader och vissa 6-9 månader. En annan sak som jag upptäckt med mig själv här är att jag verkligen kan uppskatta att vara själv och känna mig trygg i det. Jag kan gå och sätta mig på en restaurang helt själv utan att känna att det känns konstigt eller tänka vad folk ska tycka om det. Det känns liksom som en frihet på något sätt. Att jag klarar mig själv. Det var en liten uppdatering. Försökte att inte göra inlägget alldeles för långt. Så kort sammanfattning av detta inlägget så trivs jag verkligen jätte bra här. Hoppas ni har det bra hemma i Sverige eller vart ni nu än befinner er! Kram

Torsdag

Hej!

Hoppas allt är bra med er. Med mig är det jätte bra. Nu är det redan torsdag och idag börjar jag skolan vid 12 och slutar 17.10. Efter skolan tänkte jag åka och träna. Hittade ett gym förra söndagen som jag skaffade ett gymkort till så det känns skönt att ha. Imorgon går jag i skolan till 11.40 och sedan ska jag hem och packa väskan, sedan åka in mot stan för att möta upp mamma! Hon kommer hit för att hälsa på mig den här helgen så vi ska bo på hotell här i Brighton fredag-lördag så jag ska visa henne runt här och förmodligen gå ut och äta på någon mysig restaurang imån kväll. På lördag ska vi åka in till London och bo på hotell där lördag-söndag. Ska bli så mysigt! Hoppas ni får en bra helg! Kram

Friday

Igår slutade jag skolan 11.35. Sjukt skönt att sluta så tidigt på en fredag. När jag skulle ta bussen hem så mötte jag upp Celine utanför skolan. Vi bestämde då för att ta en lunch tillsammans någon stans så vi gick till ett mysigt ställe där de serverade väldigt goda hamburgare. Vi satt där ett tag och sedan tog Celine bussen hem och jag gick vidare till shopping centret Churcill square. Någon timme senare åkte jag hem för att byta om och fixa mig, och sedan mötte jag upp Celine, Karoline, Jolien och Sena i stan för att gå och äta en mysig middag. Därefter gick vi vidare och tog lite drinkar och vin. Slutade sedan med att några av oss gick ut på PRYZM. En stor nattklubb med tre dansgolv men vi lyckades bara hitta två, haha. Tog en taxi hem vid två tiden. Idag har jag varit på ett cafe och pratat i telefon med familj och vänner från Sverige och resten av kvällen ska jag bara ta det lugnt. Kram

En dag i London

Igår var vi fria från skolan så vid nio tog jag bussen till stationen och mötte upp Joline, Karoline och Celine för att ta tåget mot London. Direkt när vi var framme åkte vi in till Oxford street där vi spenderade det mesta av dagen. Vi var även och åt på en jätte mysig Italiensk restaurang i närheten, super mysigt var det. Runt tre- fyra åkte Karoline och Celine tillbaka till Brighton igen medan jag och Joline tog tunnelbanan till Westminster för att se oss omkring och ta lite härliga bilder. Trots att det regnade och inte var så varmt var det ändå super mysigt. London är verkligen en så häfftig stad enligt mig som man bara kan stå och kolla på och tänka "Waoow". Vi avslutade med att åka in till Picadilly Circus för att äta middag och ta en drink. Självklart blev det Fridays, en utav mina favorit restauranger. Vi var tillbaka i Brighton igen runt elva på kvällen.

Skola, drinkar och mat

Hej!

I onsdags var en riktigt lång dag i skolan. Jag var helt slut, skulle egentligen gått till en nattklubb på kvällen här men jag orkade verkligen inte, haha. De första tre dagarna här har jag varit så trött. Liksom i tisdags somnade jag bara några timmar efter jag kommit hem efter skolan och vaknade på morgonen. Jag vet inte om det är för att det är så mycket nytt som jag upplever hela tiden. Det är ju en helt ny kultur man ska ta in, man lär känna nya människor varje dag och så ska man både lyssna och prata engelska hela tiden. Men nu känns det ändå som att jag börjar få lite mer rutin på allt och jag är inte lika trött efter skolan. Jag trivs väldigt bra här! I torsdags var jag ute och åt med min värdfamilj. Sedan bestämde jag och tjejen i min värdfamilj att gå ut och ta en drink (tjejen är ett år yngre än mig). En drink var det ja.. slutade med att vi tog 3 drinkar och någon shot. En av drinkarna var hur stora som helst som ni kan se på bild nummer 4. Det var en väldigt rolig kväll! Idag vaknade jag runt kvart i sju och började skolan kvart i nio. Hade bara lektioner till halv tolv idag och därefter gick jag och en tjej från skolan och åt lunch tillsammans (bild 6). Sedan gick vi runt i lite butiker och senare på eftermiddagen åkte jag hem igen. I kväll har jag bara tagit det lugnt och ska strax gå och lägga mig. Hoppas ni får en bra helg! Kram

Uppdatering från Brighton

Har inte hunnit blogga sedan jag kom hit till Birghton så nu kommer lite uppdatering. I söndags kom jag hit runt halv fyra. Mamma flög med mig till London då hon ändå skulle hit på annat håll så när vi var framme på flygplatsen blev jag upphämtad av en taxi som körde mig mot Brighton hem till värdfamiljen jag skulle bo hos och mamma åkte vidare mot London. Jag blev väl omhändertagen av värdfamiljen och på måndagen startade första dagen i skolan. Jag lärde känna många nya redan första dagen och igår började våra riktiga lektioner. Trivs verkligen så bra här måste jag säga och det är verkligen sjukt hur snabbt man kommer in i att prata Engelska. Jag har redan börjat tänka på engelska just för att jag använder språket hela tiden. Liksom i skolan där vi studerar allt på Engelska, när jag umgås med vänner från skolan, i värdfamiljen.. ja, det går helt enkelt inte att undvika haha. Hela poängen med den här resan är ju att jag ska förbättra mina kunskaper i Engelska så det är jätte kul att man får använda språket hela tiden.  Det är också riktigt roligt att alla studenter kommer från så många olika länder från hela världen.  Jag har faktiskt inte träffat en enda svensk än så länge. De jag har umgåts med nu de senaste dagarna är från nederländerna, italien, frankrike, sweitz, mexico och turkiet. Jag är även förvånad över hur snabbt jag känt att jag trivs här. Jag trodde det skulle bli en jobbig vecka första veckan för att man saknar allt i Sverige. Men jag känner verkligen att detta var så rätt val! Jag är så glad att jag tog detta beslutet och det är verkligen riktigt roligt att vara iväg själv och jag tror jag kommer lära mig väldigt mycket av det här. Hoppas allt är bra med er där hemma! Kram

Imorgon flyttar jag

Alltså jag kan inte förstå att jag flyttar hit, till Brighton IMORGON!?

Det är många som har frågat mig den senaste veckan om jag inte är nervös. Jag har faktiskt inte varit så nervös, utan mer bara velat att dagarna ska gå så att jag kan åka. Men nu står jag här, en dag innan avresa och jag kan erkänna att NU börjar jag bli nervös. Det är så mycket känslor på en gång. Det känns spännande, nervöst, overkligt, galet men framför allt såå roligt! Jag är så glad att jag tagit detta beslutet och jag hoppas detta kommer bli en fantastisk kul och lärorik tid! Kommer försöka uppdatera bloggen så mycket jag kan/hinner så ni också kan få ta del av hur jag har det utanför Sverige. Jag är så taggad!!

Nu kan jag berätta!!

Äntligen kan jag få berätta för er, en hemlighet som jag hållt för mig själv under ett helt år. I Maj åker jag på min första resa helt själv, nämligen en språkresa till Brighton!

För ca. ett år sedan började jag fundera på det här. Det har varit otroligt svårt att ta ett beslut då jag inte visste om jag skulle våga, när rätt tid skulle vara inne och om jag verkligen ville. Men efter mycket funderingar har jag nu tagit beslutet att åka, och det känns så kul! Är så stolt över mig själv att jag vågat ta detta beslut. Jag kommer åka redan nu i Maj och sedan får vi se hur länge jag stannar. Jag tror verkligen det här kommer bli en riktigt spännande upplevelse. Ny miljö, nya människor och somsagt, jag kommer åka helt själv på det här. Jag är riktigt taggad! Brighton, see you soon.