ellendahl

Kategori: Resor

Summerburst 2017 Göteborg

Här kommer en liten film från våra dagar på Summerburst i Göteborg. Kram!

Summerburst 2017

Hej på er!

Nu var det ett tag sen igen jag uppdaterade. I helgen var jag uppe i Göteborg hos Laura för att gå på summerburst. Hade underbara dagar och det var så kul att få komma iväg! Tog inte så många bilder väl inne på summerburst men däremot har vi massa filmer så tänkte lägga upp en video senare ifrån hur det var. Hoppas allt är bra med er! Kram

En fantastisk skidresa

Nu är jag hemma efter ett par underbara dagar i Sälen. I lördags tidigt på morgonen åkte jag och min familj upp och var framme vid två tiden på eftermiddagen. Senare på kvällen kom även min kusin och faster upp. Var rädd att det inte skulle vara någon snö så här sent på året men vi hade 4 helt fantastiska skiddagar med strålande sol och temperaturen var mellan -2 grader till 8+ grader. Var inte många som åkte nu heller så vi slapp stå i kö och hade nästan backarna för oss själva. Egentligen skulle vi stannat kvar till fredag men igår kom tyvärr det tråkiga vädret med blåst och snö blandat med regn så vi bestämde oss för att åka hem. Var i alla fall underbart att komma iväg lite. Hoppas ni också haft en bra vecka! Kram

LONDON

Nu är jag hemma från en helt underbar resa i London! Jag är verkligen så nöjd med hela den här resan för vi har hunnit med att göra så mycket. Från shopping på oxfordstreet till att åka london eye, se tower bridge, big ben, Notting hill, piccadilly circus, äta god mat och dricka goda drinkar. Jag hoppas inte det dröjer länge tills jag kan få åka iväg till London igen för gud vad jag älskar den staden! Man slutar aldrig bli imponerad av hur mycket det finns att se och hur fantastisk vacker staden är. Stod flera gånger och bara kollade ut över utsikten och tänkte fan vad jag ryser av lycka. Att resa är helt underbart och det inser jag mer för varje gång jag åker iväg. Den här resan gav mig så mycket. Så tack Sahga för jag fick uppleva den här resan med dig!

Hej!

Igår kom jag hem från Stockholm efter en två underbara dagar tillsammans med Sonja och Denise. Vi åkte upp med tåget på förmiddagen i lördags och när vi kom fram gick vi direkt till vårt hotell. Låg väldigt nära centralen, ca. 10 minuter gångavstånd och det var ett finare hotell än vad vi hade förväntat oss. Fin utsikt från fönstret, jätte sköna hotellsängar, proffsig service och en hotellfrukost med massa olika sorter att välja på. I lördags hann vi även gå på stan en stund och sedan på kvällen blev det utgång. Vi gick först förbi Fridays och tog varsin drink, sedan gick vi vidare till Oxid och därefter Pure. Vi hade en riktigt rolig kväll som avslutades med att allihopa slocknade direkt när vi kom hem till vårt hotell vid fyra tiden på natten. I söndags gick vi ner och åt hotellfrukost vid tio tiden och därefter tänkte vi turista lite och kolla på lite kända platser som slottet, riksdagen och gamla stan. På kvällen gick vi runt halva Stockholm för att leta efter ett bra ställe där vi kunde äta men efter mycket om och men fick det sluta på Fridays ändå. Ingen restaurang jag tackar nej till i alla fall eftersom det är en utav mina favoriter! Vi beställde in varsin maträtt först och därefter efterrätt. Runt tio tiden på kvällen var vi tillbaka på hotellet och efter en väldigt kort stund där efter somnade vi alla.

Igår vaknade vi tidigt då Sonja skulle åka till Luleå och Denise skulle hem tidigt. Så vi var uppe redan halv sju för att äta frukost och sedan fixa i ordning oss. Jag hade inte bokat något tåg hem då jag inte hade bråttom hem så jag valde att spendera måndagen i Stockholm och åka hem senare på kvällen. Så jag gick ut och gick en prommenad på morgonen på ca. en timme och därefter gick jag tillbaka till hotellet för att duscha, fixa iordning mig samt packa alla saker och checka ut från hotellet. Vid elva mötte jag upp Cornelia, en gammal klasskompis som bor i Stockholm nu. Vi gick och lunchade och satt där i flera timmar och pratade. Sedan gick vi en runda på stan och lite senare tog vi även en fika innan mitt tåg gick hem vid halv sex igår kväll. Har i alla fall haft en underbar resa och var skönt att få åka iväg bara några dagar! Kram

Vår resa till Berlin

VILKEN FANTASTISK ROLIG RESA!

I torsdags tog vi flyget från Köpenhamn till Berlin så vi var framme tidigt på eftermiddagen. När vi landat letade vi upp en buss som skulle ta oss till till hotellet. När vi var framme blev vi trevligt bemötta och fick varsin välkomsdrink. Hotellet var riktigt fint och låg väldigt centralt så vi hade nära till tunnelbana, shopping och nattklubbar. Under torsdagen hann vi åka in och shoppa lite och på kvällen blev det utgång på en stor nattklubb som hette Matrix.

Resten av dagarna försökte vi hinna med så mycket kulturella upplevelser som möjligt. Vi hann bland annat åka upp i tv-tornet och såg utsikten över Berlin, åkte en turistbuss och såg många kända och historiska byggnader, var på Brandenburger tor samt åkte och såg en del av berlinmuren som fortfarande står kvar. Berlin är verkligen en så fin och historisk stad där nästan allt man ser har en historia bakom sig och jag tyckte det var så häftigt att se, uppleva och föreställa sig vad som hänt på platserna vi såg, för inte alls så länge sedan.

I övrigt har vi gått ut och ätit på mysiga restauranger, druckit drinkar och shots i både små och stora mängder och testat på Berlins nattliv. Hotellet bjöd även oss på vääldigt många fria drinkar men vem tackar nej till det? ;) Jag lämnar Berlin för den här gången med massa nya minnen! Jag är så glad att jag fick göra denna resan med Laura. Hon är verkligen så rolig och världens bästa vän!

Nyårsafton

GOTT NYTT ÅR PÅ ER!

Nu är 2017 här och jag hoppas att det här året kommer ha mycket att erbjuda. Nya utmaningar och nya möjligheter.

I vanlig ordning var det jag, Sonja och Denise som firade in det nya året tillsammans. I år blev nyårsfirandet i Kalmar. Vi tog tåget och var framme runt fem tiden igår och åkte då direkt hem till en förfest där vi skulle vara några och dricka lite innan vi skulle vidare. Vi drack champange, spelade med andra ord, kortspel och hade väldigt roligt. Vid halv åtta åkte jag, Sonja och Denise in till stan för att äta nyårsmiddag på harrys. Det serverades tre rätter - först någon skagentoast, till varmrätt oxfilé, potatisgratäng och en jätte god sås. Till efterrätt var det någon glass/mousse (?) vilket var väldigt gott i alla fall, haha. Vid elva öppnade sedan själva klubben och då kom även de andra vi förfestat med dit. Vid tolvslaget gick vi självklart ut och kollade alla raketer och sedan stannade vi på harrys tills de stängde vid tre. Hade verkligen en jätte rolig och trevlig nyårsafton! Hoppas ni hade det bra! Kram

Hotellövernattning i Malmö

Hej!

Hoppas allt är bra med er. Var ett tag sen jag uppdaterade nu men har haft annat att göra och inte riktigt prioriterat det samt har jag inte haft någon lust att blogga. Men nu är jag tillbaka och tänkte berätta lite om vad jag gjort under den här veckan i alla fall.

I Torsdags förmiddag tog jag och Sahga tåget ner till Malmö. När vi var framme gick vi och checkade in på vårt hotell, lämnade vår packning där och sedan åkte vi direkt vidare till Emporia för lite shopping. Där gick vi några timmar och när vi kände oss klara åkte vi tillbaka till hotellet igen för att fixa i ordning oss inför kvällen då vi tänkt gå ut och äta. Innan vi skulle gå höll vi på i en evighet med att ta bra selfies men ljuset var konstigt överallt så vi sprang runt på hela hotellet för att hitta bra ljus. Ja, verkligen en så typsik tjejgrej ;). Middagen åt vi på mando, en jätte mysig restaurang i centrala Malmö som jag ätit på två gånger tidigare. Lite senare kom även Jonna förbi, en vän till Sahga, och umgicks med oss i någon timme innan vi gick vidare till Friday's. Där tog vi två drinkar var och sedan när de stängde gick vi hem till hotellet igen för att sova. I fredags steg vi upp vid nio för att inte missa frukosten. Det är ju verkligen det bästa med att bo på hotell! Sedan tog vi en runda på stan och när vi kände oss klara där tog vi tåget hem igen. Att åka iväg på sådana här små resor någon gång då och då märker jag verkligen ger mig så mycket. Det är så himla skönt att bara få lite miljöombyte och åka iväg. Jag har verkligen märkt att resa är en viktig del i mitt liv och det är en av de saker som gör mig lyckligast. Så tack Sahga för du var med och gjorde den här resan!

En tripp till huvudstaden

Bild 1 Middag på Fridays tillsammans med ett glas vin och krämig pasta
Bild 2 Mojito i baren på Fridays
Bild 3 Hotellfrukost från ett riktigt mysigt hotell i Älvsjö

Min helg i Stockholm

UNDERBAR HELG

I fredags var jag ledig från jobb vilket jag även var hela helgen så därför bokade jag ett tåg upp till Stockholm och åkte på redan på förmiddagen. Var framme i Stockholm vid halv tre, gick direkt till Åhléns för att lämna och låsa in min väska där och sedan gick jag en runda på stan. När klockan var sex tog jag tunnelbanan mot St Eriksplan där jag skulle möta upp Niclas och Mikka, mina klasskompisar från gymnasiet som bor i Stockholm nu. Kan ju säga att det inte var det lättaste för mig att hitta vart jag skulle åka.. har inte riktigt lärt mig hur tunnelbanorna fungerar eller hur jag ska åka osv, men äsch de kommer väll ;). När jag väl mötte upp de åkte vi hem till Niclas, satte oss ner och bara pratade om allt möjligt. Riktigt kul att få träffa de båda. Vid åtta tiden gick jag från Niclas ner till Fridays för att möta upp min snygging. Där åt vi middag, tog några drinkar och något glas vin vilket slutade med lite för mycket alkohol i blodet ;). Senare åkte vi hem och somnade runt halv ett tiden. I lördags åkte jag in till stan en sväng själv och kollade runt igen. Hittade några plagg som ska in i min garderob nu, bland annat två bodys som ni kan se på bilderna ovan. Sen på kvällen var vi på bio och såg Sully. Riktigt bra film faktiskt. Igår åkte jag hem vid åtta tiden och var hemma halv elva. Har i alla fall haft en super mysig helg i Stockholm och jag börjar verkligen gilla den staden mer och mer. Tycker det är en riktigt fin stad ändå. Hoppas er helg var lika bra som min!

Min första London resa

Nya upplevelser & en massa nya minnen!

Har haft ett par fantastiska dagar i London tillsammans med min mamma mellan torsdag-söndag (kom alltså hem igår). Resan började med att mamma hade blandat ihop vilket flygbolag vi skulle resa med så vi stod där förvirrade och jag trodde ett tag att resan var helt felköpt. Men nej, vi skulle bara flyga med ett annat flyg, haha. Vi var framme redan klockan 1 i London på torsdagen så första dagen checkade vi först in på hotellet, gick och spanade in bigben och london eye som låg precis utanför hotellet samt gick ut och åt god mat på kvällen. På fredagen åkte vi london eye, var på  bland annat oxford street och shoppade hela dagen. Hittade förvånansvärt inte alls så mycket som jag trodde jag skulle göra, men var ju hur stort som helst och fanns så många butiker att gå in i. På kvällen åkte vi inte till piccadilly circus och sedan hittade jag Friday's där så då bestämde vi oss självklart för att äta där och ta några drinkar ;). I lördags var vi på Madame tussauds (besviken att inte Justin Bieber.. hade velat ta ett foto med han ;) Sedan åkte vi in och gick inne på harrods och därefter åkte vi till oxford street igen. Alla dessa dagarna var jag tvungen att gå och lägga mig en stund innan vi gick ut på kvällen igen för jag var så trött. Tror det beror på att man går mycket och längre än vad man tror. Men efter en liten vilostund på hotellet så gick vi alltid ut och hittade på något på kvällarna. Sista dagen i lördags åkte vi in för att se Tower Bridge. Shit vad fin den var, riktigt coolt att se. Sedan åkte vi tillbaka där vi hade nära till hotellet och åt ute på en mysig resturang nära London eye. Som ni ser blev det en kycklingsallad för mig och till efterätt "chokladbomb" och vitt vin. Kändes så bra att åka iväg på denna resan då jag kände att jag verkligen behövde den. Igår reste vi hela dagen och jag var hemma runt sju på kvällen. Tack london för den här helgen. Jag kommer komma tillbaka.

En tripp till Malmö

Hej!

Igår åkte jag, pappa, Ida och Sahga ner till Malmö för en övernattning på hotell. Bestämde detta spontant i onsdags då pappa kom med förslaget och frågade om jag ville ta med en kompis. Jag frågade direkt om Sahga ville hänga på, vilket var ett solklart ja. Vi åkte runt 10 tiden med bil hemifrån och var framme runt halv 1 i Malmö. Eftersom vi inte kunde checka in på hotellet förens efter tre så åkte vi direkt till Emporia för att shoppa lite. Hade en hel shoppinglista på saker jag ville handla och kan säga att jag fick med mig endel. Skorna (ovan) var jag osäker på om jag ville ha så har lagt undan de hemma och ska testa de här, men huur snygga är dem inte!? Slutade med att jag och Sahga stannade kvar på Emporia till halv sju medan pappa och Ida åkte till hotellet några timmar tidigare. Smidigt tog vi tåget från Hyllie till Malmö C och vårt hotell låg bara över vägen från tåg stationen. Har bott på detta hotell minst tre gånger och det är verkligen mitt favorit hotell. Är nära till allt, fräscha rum, bra hotellfrukost och riktigt prisvärt. När vi kom till hotellet packade vi upp och ordning oss för att gå ut och äta på Friday´s. Det är verkligen min nya favorit restaurang. Vi började med att beställa in två jordubbs lemonader (vilket var såå gott) sedan beställde vi även in mat som inte heller var det tråkigaste ;). Rätten jag åt var tredje gången jag ätit nu och tröttnar aldrig på de, så gott! Till efterätt beställde vi in en glassdrink och en kladdkaka att dela på. Glassdrinken smakade väldigt gott först men eftersmaken smakade vääldigt mycket alkohol. Vi kom sedan på att det var wiskey i den så kanske inte så konstigt, haha. Senare gick vi vidare till en annan bar där jag tog ett glas vin och Sahga en drink. Vid halv tolv tiden gick vi tillbaka till hotellet och somnade sedan någon timme senare. Idag har vi varit på andra äventyr vilken ni förmodligen redan har läst i inlägget ovan ;)
Kram

Hola!

Hoppas allt är bra med er och att ni har fått en bra start på veckan! För min del har det varit jobb hela helgen. Jobbade fram till halv 5 i söndags och därefter åkte jag hem, hämtade min väska och åkte mot tågstationen för att hoppa på tåget mot Stockholm. Spenderade mina två lediga dagar (fram tills idag) där hos min finis som jag saknat så mycket. Nu åker han iväg i 3 veckor så vet inte hur jag ska klara mig.. kommer sakna ihjäl mig efter honom men får försöka spendera tiden så det går fort på nått sätt. Vi har i alla fall haft två helt underbara dagar, både shoppat, ätit på friday's (bästa restaurangen), myst och bara spenderat tiden med varandra. Har precis kommit hem nu och ska packa upp min väska. I morgon blir det jobb igen och denna helgen som kommer blir min första lediga helg i den här månaden. Ska se till att försöka hitta på nått extra kul. Kram!

Min midsommar/ Tripp till huvudstaden

Nu har jag tillbaka igen efter en lång helg från min hemstad. På midsommarafton åkte jag upp Norrköping där Milena kom och mötte upp mig. Inte träffat henne på över ett år nu och så länge vi pratat om att vi ska träffas. Så det var riktigt roligt att träffas igen! Fick för första gången se hur hon bodde i hennes ganska så nya lägenhet. Hennes rumskompisar var ej hemma så vi hade hela lägenheten för oss själva. Vår plan var egentligen att vi skulle dricka hemma och sen dra ut på ett uteställe på kvällen, men tyvärr var typ allt stängt så slutade istället med att vi bara drack hemma och sedan gick och satte oss på en mysig klippa. Konstigt nog var vi sjukt trötta när vi kom hem så somnade redan vid halv ett tiden. Dagen efter vaknade vi runt tio och bestämde oss efter vi käkat lite frukost att dra ner till en badplats med utomhus pool. Så där låg vi och sola + badade hela dagen tills mitt tåg gick vidare mot Stockholm. Där mötte jag upp en väldigt saknad person som jag umgicks med lördag-måndag (idag). Vi checkade in på hotell, var ute och åt god mat, shoppade och hade det bara allmänt bra. Hade velat vara kvar ett par dagar till men eftersom jobb kallar här hemma så var det dags att åka hem idag. Den här helgen får i alla fall 5/5 stjärnor. Hoppas er helg var lika bra som min! Kram

Hej!

Hoppas allt är bra med er. Med mig är det bara bra. Har blivit en vecka fylld med mycket nya minnen samt mycket mat och fika. Åkte upp till Stockholm i fredags och bodde över på hotell både lördag och söndag. Hann med några shopping rundor på stan, lite middagar och fikapauser samt hann träffa Niclas som jag inte träffat sen studenten typ (!?). Åkte hem nu idag och är riktigt nöjd med den här helgen. Om ni undrar varför jag är så dålig på att uppdatera nu för tiden så är det för jag är lite omotiverad till bloggen just nu. Bloggar bara när jag känner för det så nu får stå ut med att det inte blir så många inlägg nu för tiden. Får se när jag känner mig taggad på att dra igång igen som innan. Kram!